رییس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان گفت: بی‌احتیاطی در راه‌اندازی وسایل گرمایشی مسمومیت با گاز منواکسیدکربن را افزایش می‌دهد.



لیلا معرفیان‌پور رییس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی، استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن، موتورخانه، احتمال وقوع مسمومیت با گاز منواکسید کربن افزایش می‌یابد.
وی افزود: مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و علائم مسمومیت با آن شامل ضعف و بی‌حالی، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و کاهش سطح هوشیاری است و چنانچه افرادی در این محیط قرار گیرند دچار حالت تشنج و بیهوشی و حتی کما یا مرگ می‌شوند.

رییس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان افزود: در صورت برخورد با فرد مسموم شده با گاز مونوکسید کربن ضمن تماس فوری با اورژانس و آتش‌نشانی باید او را از محل خارج و به فضای باز منتقل کرد.

معرفیان‌پور تاکید کرد: در صورت استفاده ازوسایل گرمایشی یک راه برای گردش هوا باید در نظر گرفته شود، زیرا بی‌احتیاطی و نا آگاهی در راه‌اندازی وسایل گرمایشی باعث کارکرد نادرست و خطرساز شدن آن می شود بنابراین مردم باید از ایمن بودن وسایل گرمایشی خود اطمینان حاصل کنند