دو پرونده قضایی برای آتش‌سوزی‌هایی که به‌دلیل اختلافات در مراتع شهرستان‌های شوش و اندیمشک رخ داده بود تشکیل شد.


فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه اختلاف دامداران از عوامل اصلی آتش‌سوزی جنگل در شوش و اندیمشک است، گفت: در این زمینه دو پرونده قضایی برای آتش‌سوزی‌هایی که به‌دلیل اختلافات در این شهرستان‌ها رخ داده بود تشکیل شد.
برخورد با عوامل آتش سوزی مراتع شوش و اندیمشک

سرهنگ عزیز قلاوند با اشاره به وقوع ۳۰ مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در نیمه نخست امسال اظهار داشت: تعداد آتش‌سوزی‌ها در مراتع خوزستان در این مدت نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳۰ فقره آتش‌سوزی در ۱۱۹ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خوزستان رخ داده است، گفت: این آتش‌سوزی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال، از لحاظ تعداد ۵۶ درصد و از نظر مساحت ۸۱ درصد کاهش داشته است.

قلاوند، با اشاره به اقدامات انجام‌شده جهت کاهش حریق گفت: استفاده از آتش‌بر، به‌کارگیری دیده‌بان و تعلیف مراتع از دیگر اقدامات در راستای کاهش حریق بود.

وی در ادامه اظهار داشت: اختلاف میان دامداران یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال‌های گذشته بود که از پارسال برنامه‌ریزی انجام شد و افرادی که اختلاف داشتند احضار، توجیه و از آن‌ها تعهد گرفته شد که کاهش زیاد آتش‌سوزی را به‌دنبال داشت، چنان‌که پیش از این بیشترین اختلافات در اندیکا و ایذه بوده است، اما امسال با انجام این اقدامات هیچ آتش‌سوزی در اندیکا نداشتیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان افزود: دو فقره پرونده قضایی برای آتش‌سوزی‌هایی که به‌دلیل اختلافات در شهرستان‌های شوش و اندیمشک رخ داده است تشکیل شده که در حال رسیدگی است.

وی با بیان اینکه عامل انسانی در همه آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده است، خاطرنشان کرد: در این آتش‌سوزی‌ها عامل طبیعی دخیل نبوده و دلیل اصلی عامل انسانی (عمدی یا سهوی) تأثیر داشته است، بیشترین دلیل به‌ویژه در جنگل‌های دست‌کاشت سرایت حریق، از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع بوده که هفت مورد از آتش‌سوزی‌ها به این دلیل بوده است.

بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از یک میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون هکتار مرتع دارد. وسعت جنگل‌های طبیعی زاگرس ۹۰۰ هزار هکتار است که در شمال و شمال شرق استان قرار دارند.

مرجع / صداوسیما