مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بهترین راه مقابله با آلرژی دوری از ماده محرک است، گفت:


مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بهترین راه مقابله با آلرژی دوری از ماده محرک است، گفت: با توجه به اینکه فضای جوی کشور عراق پر از ریزگردها و همراه با گرد و غبار است، کسانی که به این شرایط حساسیت دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند.

دکتر سیما اورنگ با اشاره به شیوع بالای آلرژی اظهار کرد: آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و هنگامی بروز پیدا می‌کند که سیستم ایمنی ماده‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است را به اشتباه به عنوان ماده‌ای زیان‌آور شناسایی کند و بر علیه آن وارد عمل شود.

وی افزود: بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود دفاع می‌کند اما گاهی اوقات این دفاع در مقابل موادی مانند گرد و غبار، کپک‌ها یا گرده گیاهان نیز انجام می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان می‌دهد و موادی تحت عنوان پادتن می‌سازد؛ پادتن مانند اسحله‌ای به آن‌ها حمله‌ور می‌شود تا آن‌ها را از بین ببرد که موجب می‌شود یک سری واکنش‌های التهابی در بدن رخ دهد و علائمی در بدن ایجاد کند که به طور کلی به آن‌ها واکنش‌های آلرژیک گفته می‌شود.

واکنش آلرژی کجا و کی رخ می‌دهد؟

اورنگ بیان کرد: یک واکنش آلرژیک ممکن است در هر نقطه‌ از بدن مانند پوست، چشم، دیواره چشم‌ها، دیواره معده، بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها بدن اتفاق بیفتد. در واقع سلول‌های ایمنی در این قسمت‌ها واقع شده‌اند تا با عوامل مهاجمی که از طریق استنشاق با بلع وارد می‌شوند و یا در تماس با پوست قرار می‌گیرند مقابله کنند.

علائم بروز آلرژی و راه‌های پیشگیری

وی با اشاره به علائم بروز آلرژی عنوان کرد: گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب لایه‌های چشم شامل قرمزی و مرطوب شدن چشم‌ها و ترشح و خارش‌دار شدن آن‌ها،‌التهاب‌های پوستی شامل خشک شدن پوست، قرمز شدن و خارش‌دار شدن، کهیر، ضایعات خارش‌دار پوست، بروز علائمی مشابه با آسم شامل کوتاه شدن تنفس، بروز سرفه و خس‌خس سینه از علائم بروز آلرژی هستند.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی پیشگیری از ابتلا به علائم آلرژی گفت: با توجه به اینکه فضای جوی کشور عراق پر از ریزگردها و همراه با گرد و غبار است، کسانی که به این شرایط حساسیت دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند.

اورنگ ادامه داد: در صورت در دسترس نبودن ماسک، یک راه مؤثر برای پوشاندن راه‌های هوایی در مواجهه با ریزگردها استفاده از شال و یا یک چفیه است که به طور کامل بتوان دهان و بینی را با آن پوشاند.

وی بیان کرد: در صورت مواجهه با گرد و غبار، باید مایعات زیاد مصرف و به طور مکرر حلق و بینی شست‌وشو شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به آلرژی‌های تنفسی هستند از ماسک فیلتردار استفاده کنند. شستن دست‌ها هم در پیشگیری از حساسیت‌هایی که چشم‌ها و پوست را درگیر می‌کند، بسیار مؤثر است.
مرجع / ایسنا