ضرورت حفظ هویت تاریخی و فرهنگی خوزستان/نخستین آلبوم موسیقی مردمان عرب استان آماده رونمایی

فعال فرهنگی و دبیر اجرایی آیین رونمایی از آلبوم موسیقی مردمان عرب خوزستان از رونمایی نخستین آلبوم موسیقی مردمان عرب استان خبر داد و گفت: با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان خوزستان و برخی کشورهای عربی ضرورت دارد از برخی رویدادهای تاریخی و فرهنگی مربوط به خطه خوزستان از سوی متولیان فرهنگی استان صیانت شود.

احمد جعفری ماجد اظهار کرد: برخی رویدادهای فرهنگی، تاریخی و هنری در استان خوزستان با برخی کشورهای عربی دارای اشتراکاتی است اما با توجه به اینکه برخی کشورهای عربی از رسانه‌های قوی‌تری برخوردار هستند فرهنگ و میراثی که خاستگاه آن در استان بوده را به نام خود ثبت می‌کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود مسئولان میراث فرهنگی در جهت حفظ و حمایت میراث ملی کشور، از فعالان حمایت کنند تا بتوان نتایج مطلوبی را به دست آورد.

این فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت حفظ و ‌نگهداری از میراث ناملموس و معنوی و فرهنگ غنی خوزستان، عنوان کرد: نخستین آلبوم موسیقی مردمان عرب در واقع پژوهشی است که می‌تواند سنگ‌بنای ثبت ملی و جهانی موسیقی و مقام‌های خوزستانی باشد که دیگرکشورها چون عراق، سوریه، کویت و… مدعی آن هستند.

محمود مشهودی، پژوهشگر موسیقی و آلبوم مردمان عرب خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در کشور ایران بیشترین تراکم جمعیتی قومِ عرب، واقع در جنوب غربی کشور و ساکن در مناطق مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است.

وی افزود: قوم عرب ساکن استان خوزستان را می‌توان بر اساس نوع زیست، معیشت و فرهنگ به پنج دسته عربِ حَضری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جبیلات (عرب‌بختیاری) تقسیم کرد.

این پژوهشگر با اشاره به انواع موسیقی و اهمیت آن عنوان کرد: به جزء سه نوع موسیقی «حَضری» (شهری)، موسیقی «شَعبی-رِیفی» (مردمی-روستایی) و موسیقی «مردم-پسند» گونه‌های دیگری نیز در موسیقی عربِ خوزستان رایج هستند. اهمیت نقش موسیقی در این گونه‌ها نسبت به فعالیت فرهنگی و اجتماعی متغیراست.

وی ادامه داد: برای مثل نقش موسیقی در مراسم‌های شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مورد اهمیت و تعیین‌کننده باید دانست ولی در فعالیت‌های مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسم‌های آیینی، بازی‌های کودکانه، مراسم‌های طنز و داستان‌خوانی می‌توان گفت، نقش موسیقی در درجه دوم قرارمی‌گیرد، به‌ صورتی که گاهی این مراسم‌ها بدون حضور موسیقی برگزار و انجام می‌شوند.

مشهودی تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که باید در فرهنگ و موسیقی عربِ خوزستان به آن دقت شود مستقل بودن بیشتر مراسم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی_ اجتماعی زنان و مردان از یکدیگراست از این رو کارگان(رپرتوار)های موسیقی آنان کاملا با یکدیگر متفاوت اجرا می‌شود.

وی افزود: آلبوم “موسیقیِ مردمانِ عربِ خوزستان” با نگاه قوم موسیقی‌شناسی مردمان عرب خوزستان و طی یک پژوهش میدانی بین سال های ۱۳۹۲ الی ۱۴۰۲ در قالب مصاحبه بیوگرافی و ضبط آثار هنرمندان مناطق عرب نشین صورت گرفته است.

این آلبوم را می‌توان اولین اثر منتشر شده از این پژوهش میدانی دانست، این مجموعه شامل چهار بخش اصلی موسیقی حَضری (شهری)، موسیقی شَعبی_ریفی (مردمی_روستایی)، موسیقی بَدوی (صحرانشینان) و موسیقی زنان عرب است که به شناخت گونه های موسیقایی رایج در بین مردمان عرب خوزستان می پردازد.

آیین رونمایی از این آلبوم موسیقی پنجشنبه ساعت ۲۱ در تالار آفتاب اهواز برگزار می‌شود.