سرپرست مرکز بهداشت آبادان از آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در این شهرستان برای نوزادان خبر داد.

دکتر روح الله شکری دوشنبه در گفت‌ و گوی رسانه‌ای اظهار نظر کرد: ایمن‌سازی یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی محسوب می‌شود و بنابراین نقش واکسیناسیون در سلامت جامعه قابل توجه است.

وی افزود: پس از تامین آب آشامیدنی سالم هیچ مداخله دیگری حتی آنتی‌بیوتیک‌ها چنین تاثیر عمده‌ای در کاهش مرگ و میر و ناتوانی نداشته است.

شکری گفت: در حال حاضر در کشور کودکان علیه ۱۰ بیماری خطرناک و کشنده از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا واکسینه می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان ادامه داد: به برکت فعالیت‌های بهداشتی و درمانی در کشور و در راستای کنترل، حذف و ریشه‌کنی برخی از بیماری‌های واگیر و مهلک گام برمی‌داریم.

وی گفت: در حال حاضر واکسن پنوموکوک برای کودکان، تا یک‌سالگی به واکسیناسیون روتین کشور ما اضافه شده است که نویدبخش کنترل و کاهش بار بیماریهای ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی است.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان ادامه داد: این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود و این باکتری‌ها، عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان، طیف وسیعی از بیماری‌هایی مانند مننژیت، عفونت باکتریال تب‌دار، عفونت گوش میانی، سینه پهلو، سینوزیت و سپتیسمی(عفونت خون) است.

وی اضافه کرد: این بیماریها، یکی از علل اصلی مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است و پیشگیری از آنها با واکسن پنوموکوک امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: این واکسن بصورت تزریقی در سن ۲ماهگی، چهار ماهگی و یک‌سالگی علیه عفونت‌های پنوموکوکی تزریق می‌شود.

شهروندان آبادانی از ۱۰ مرکز شهری ۱۱ مرکز روستایی ۱۳ پایگاه بهداشتی و ۴۴ خانه بهداشت زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان بهره مند هستند.