سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ابعاد مختلف سلامت زنان ۶ گام ضروری را برای حفظ سلامتی آنها تشریح کرد.


سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ابعاد مختلف سلامت زنان ۶ گام ضروری را برای حفظ سلامتی آنها تشریح کرد.


دکتر پژمان بختیاری نیا با تاکید براهمیت تغذیه مناسب برای زنان به بانوان توصیه کرد از خوردن غذای ناسالم و تند خوردن بدون جویدن کافی غذا پرهیز کرده و از افکار مزاحم و نگرانی‌ خود را دور نگهدارند.

وی افزود: اگر می‌خواهید سلامت جسم و روان همه را یکجا حفظ کنید؛ در طول روز حتما برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید چون ورزش تنها منبع تولید انرژی و حرارت درونی بعد از تولد است، حرارتی که طول عمر و انرژی شما را تامین می‌کند پس ورزش منظم را از دست ندهید.

بختیاری نیا ادامه داد: حتی به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه دو زدن درجا، پیاده روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای بانوان پر مشغله است؛ به تدریج تعداد این پنج دقیقه‌ها را در میان کارهایتان بیشتر کنید تا دست کم به ۴۵ دقیقه در روز برسد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: وقتی می‌خواهید به صورت یکسره ورزش کنید ممکن است نتوانید برنامه را هاهنگ کنید اما صرف پنج دقیقه به تناوب در بین کارهای روزانه کار آسانی است.

وی با اشاره به اینکه خواب کافی و به موقع از ملزومات سلامتی است اضافه کرد: خواب خوب از حدود ساعت ۱۰ شب تا کمی قبل از اذان صبح توصیه می‌شود بنابراین به کودکان یاد بدهید که حتی اگر مدرسه نمی روند، شبها زود بخوابند.

بختیاری نیا ادامه داد: اگر شیرخوارتان اجازه نمی دهد شب به راحتی بخوابید، همانطور که او را روی پاهای خودتان تکان می‌دهید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید به خودتان تلقین کنید که دارید کنترل جسمتان را به دست می‌گیرید.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر چقدر شما بیشتر احساس کلافگی و ضعف کنید، کودکتان بیشتر بی‌قراری می‌کند زیرا حس شما ناخودآگاه به او منتقل می‌شود؛ تنفس عمیق به شما کمک می‌کند که کنترل جسم را به دست بگیرید و آگاهانه از خواسته‌های جسم عبور کنید که این یکی از همان ورزش هایی است که برای تقویت بعد روان‌تان باید انجام دهید.

وی بیان کرد: سحر بهترین زمان برای صرف وقت برای روح و روان خودتان است، عبادت، قرآن خواندن، مطالعه، نرمش، تمرکز، تنفس عمیق، در این ساعات آرام، بی دغدغه‌ی بچه‌ها، حس نشاط و سلامتی را در وجود شما بیدار می‌کند.
۲۴ تا ۲۹ مهرماه هفته ملی سلامت زنان نامگذاری شده است.