رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان آخرین تغییرات فرآیند سنجش سلامت نوآموزان را تشریح کرد.



علی ممبینی اظهار کرد: پیش از این سنجش سلامت نوآموزان تنها در تابستان انجام می‌شد اما در فرآیند جدید، از این به بعد سنجش در تمام طول سال تحصیلی انجام خواهد شد و به این منظور، مراکز اختلالات یادگیری به عنوان پایگاه‌های دائمی سنجش معرفی شده‌اند.

وی افزود: بنابراین کار سنجش در مراکز اختلالات یادگیری انجام خواهد شد البته این مراکز کار اصلی خود را نیز ادامه خواهند داد. کاربری این مراکز تغییر داده نخواهد شد؛ وظیفه مراکز اختلالات یادگیری مداخله بود و از این به بعد تبدیل به مراکز جامع تشخیصی، آموزشی و مداخله‌ای خواهند شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: سنجش نوآموزان در مراکز اختلالات یادگیری هر روز از صبح تا ظهر انجام می‌شود و و الدین می‌توانند روزانه از طریق سامانه کارمند ایران یا سیدا برای انجام سنجش سلامت کودک پیش دبستانی خود نوبت‌گیری کنند. تعیین زمان و مکان سنجش به انتخاب والدین خواهد بود و هزینه سنجش نیز از طریق همان سامانه دریافت خواهد شد. البته سه دهک اول که تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و… هستند رایگان سنجش می‌شوند. مهم است که والدین و نوآموزان برای انجام سنجش، در زمان تعیین شده حضور پیدا کنند.

ممبینی یادآور شد: هدف وزارت آموزش و پرورش از این تغییرات این است که تا خردادماه سنجش همه بچه‌های پیش دبستانی انجام شود تا برای ثبت نام نوآموزان در پایه اول مشکلی پیش نیاید. بدین ترتیب نوآموزان مشکل ثبت نام نخواهند داشت و می‌توانند کتب درسی را دریافت کنند.

وی افزود: ضمن اینکه وزارت قصد دارد در تابستان برای دانش‌آموزانی که در سنجش تشخیص داده شده که نیاز به مداخله دارند، مداخله را انجام دهد تا برای مهرماه مشکلی پیش نیاید.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه تغییرات تنها در فرآیند سنجش سلامت نوآموزان انجام شده است، عنوان کرد: فرایند سنجش تنها به تابستان محدود نخواهد شد و در تمام سال تحصیلی انجام می‌شود. این فرآیند از ۲۰ دی‌ماه آغاز خواهد شد.

ممبینی در پایان گفت: علاوه بر انجام سنجش هوش، شنوایی و بینایی، سنجش شایستگی حرکتی نیز به پایگاه‌ها اضافه شده است که از طرف معاونت تربیت بدنی انجام می‌شود و حرکات اسکلتی و حرکتی نوآموزان را ارزیابی می‌کند.

مرجع / ایسنا