سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان روز سه‌شنبه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان خوزستانی رونمایی شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان روز سه‌شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی در سالن جلسات حوزه استاندار بیان کرد: دغدغه‌های زیادی در خصوص تدوین برش استانی سند مهندسی

فرهنگی خوزستان وجود داشت زیرا اقدامات فرهنگی جزیره‌ای توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد ولی فقدان سند بالادستی احساس می‌شد.

عبدالله افرازه شهاوند ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر خوبی برای برش سند مهندسی فرهنگی کشور اتخاذ کرد که در چند استان انجام و در شهریور ۱۴۰۲ پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایی شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور از منابع و از ظرفیت‌های مختلف دانشگاهی، میدانی و پژوهشگاه‌ها برای تدوین این سند استفاده کرد تا به چالش‌های فرهنگی پرداخته شود.

شهاوند اظهارکرد: چالش‌های فرهنگی شهرستان‌ها مطالبه، نمونه کارهای ۱۲ استان بررسی و از تمام دستگاه‌های فرهنگی دخیل نیز نظرخواهی شد تا هشت مساله در سه نوبت در شورای فرهنگ عمومی

استان مطرح شد.

وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی، تضعیف فرهنگی عفاف و حجاب، تضعیف باورهای دینی، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی، چالش‌های فرهنگی ناشی از حاشیه‌نشینی از جمله مسائلی

هستند که در این سند متناسب با چالش‌های خوزستان احصا شدند.

وی با بیان اینکه ۲۴ اقدام ملی در این راستا مناسب تشخیص داده شده و ۱۹۷ برنامه در راستای این اقدامات تعریف شدند و ۳۴۱ همکار برنامه نیز برای این موضوع در سند تعیین شدند که امیدواریم خروجی خوبی

داشته باشند.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: آیین‌نامه سند شورای فرهنگی استان‌ها مربوط به سال ۸۵ بود که چهار حوزه ماموریتی به این آیین‌نامه اضافه شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: امروز توانستیم برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور را در خوزستان رونمایی کنیم تا یکی از خلاهای کلان فرهنگی کشور و استان که نبود یک نقشه راه جامع

برای فعالیت‌های فرهنگی بود مرتفع شود.

مجید منادی بیان کرد: ۱۲ استان در کشور توانستند سند فرهنگی خود را پس از پایش‌های مختلف تدوین کنند که خوزستان یکی از استان‌هاست.

وی ادامه داد: این سند یک مبنا برای فعالیت‌های فرهنگی است تا از فعالیت‌های موازی و بدون برنامه جلوگیری شود و نگاه کلان و با برنامه بلندمدت برای خوزستان اجرا شود و مسیر حرکت را ریل‌گذاری کند.

وی ابراز امیدواری کرد: همه مسوولان با اتحاد برنامه‌های این سند را اجرا کنند تا موثر واقع شوند.

محمدرضا باقری اظهارکرد: ورود به عرصه‌های اجتماعی که به فرهنگ مرتبط هستند با حفظ تمام اعضای حقوقی ثابت شورای فرهنگ عمومی و با تاکید بر مشارکت فعالان مردمی استان در دستور کار قرار گرفت تا بتواند

ضمن استقلال با قرارگاه هسته فرهنگی هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: از دولت قبل تاکنون درگیر حل و فصل اختلافات تغییر این آیین‌نامه بودیم که در نهایت انجام و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تقویت شد.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشکیل پنج کمیته تخصصی در این سند اشاره کرد و گفت: کمیته‌های فرهنگ هنر و رسانه، امور دینی، تعلیم و تربیت، امور اجتماعی و بانوان و اقتصاد

فرهنگی در آیین نامه جدید در نظر گرفته شده و ۱۹۷ برنامه در سند برش استانی دیده شدند.

یکی دیگر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرهنگ در کشور در بخش‌های خصوصی, دولتی و عمومی وجود دارد که اگر تمهید مناسبی برای آن اندیشیده نشود فراوانی

ظرفیت‌ها و موازی کاری‌ها می‌تواند به یک چالش تبدیل و تنش‌زا شود.

محمدحسین ساعی بیان کرد: اگر هماهنگی در این خصوص ایجاد شود این ظرفیت‌ها می توانند تاثیرگذار باشند.

وی اظهارکرد: باید با ریل‌گذاری مناسب به هم‌افزایی در حوزه فرهنگ دست یابیم تا بتوانیم مشکلات حوزه‌های اقتصادی و سیاسی کشور را حل کنیم.

رییس سازمان برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این نشست گفت: برش استانی نقشه فرهنگی کشور می‌تواند با هم‌افزایی دستگاه‌ها برخی چالش‌ها را رفع کند.

عدم امکان پایش اقدامات فرهنگی در خوزستان یک چالش است

مهرداد نیکو اظهارکرد: امکان اندازه‌گیری و پایش اقدامات فرهنگی وجود ندارد و این خلا به شدت در حوزه فرهنگ بسیار مشهود است که باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ در سال‌های ۸۱ و ۹۱ اشاره کرد و گفت: باید متولیان تولید این شاخص‌ها مشخص شوند تا وحدت رویه‌ای برای ارزیابی فرهنگی کشور و استان‌ها وجود داشته باشد.

سیده مریم موسوی‌زاده مسوول موسسات قرآنی استان خوزستان نیز در این نشست گفت: تنظیم سند توسعه راهبردی قرآنی استان از چند سال پیش تهیه شده ولی تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است‌.

وی اظهار امیدواری کرد با رونمایی از این سند، شاهد توسعه سند قرآنی در خوزستان نیز باشیم.

برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان در افق ۱۴۰۵ تدوین شده و در این زمینه خوزستان سیزدهمین استان کشور است.

در این برش برنامه عملیاتی برای رفع چالش‌های مهم استان در پنج بخش شامل تغییر در سبک زندگی اسلامی – ایرانی، تضعیف باورهای دینی، تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی و حاشیه‌نشینی ارایه شده است.