مدیر گروه واحد مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه بهار فصل تخم ریزی بسیاری از حشرات است گفت: ۲ نفر مبتلا به مالاریا در حوزه غرب شهرستان اهواز شناسایی شدند.

مهندس عبدالعزیز بلاسم اظهار کرد: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: افراد شناسایی شده در خارج از استان مبتلا شدند که پس از بروز علایم توسط پرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند.
بلاسم ادامه داد: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می شود و کارکنان بهداشت علاوه بر اینکه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه گیری از افراد مشکوک و بررسی آبهای راکد پیگیری می‌کنند، در صورت کشف یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.
مدیر گروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار کرد: تمامی مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.
به گفته وی پشه آنوفل بومی ایران است و در تمام مناطق کشور گونه های مختلف آن وجود دارد اما استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده اند.
بلاسم با اشاره به اینکه کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان جز کانون‌های بیماری محسوب می شوند گفت: افرادی که سابقه سفر به استان‌ها و کشورهای آلوده را دارند در صورت مشاهده تب و لرز حتما باید از نظر مالاریا بررسی شوند.
مدیر گروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز اضافه کرد: علائم اصلی این بیماری شامل تب، لرز و تعریق به صورت متناوب است و سایر علائم بالینی در افراد مختلف ممکن است دیده شود، بنابراین افراد در صورت سفر به مناطق جنوب شرقی کشور و بروز تب و لرز به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی مراجعه کنند.